Hem » Aktiviteter » Sitting Down Drama

Sitting Down Drama

Hur skapar du mening och förståelse av olika texter hos dina elever? Detta är en aktivitet där eleverna får leva sig in i olika karaktärer och förklara karaktärens tankar och kunskap. I sitting down drama utgår du ifrån en text (skönlitterär eller sakprosa).
1. Läs texten högt.
2. Identifiera karaktärer och dela ut karaktärer.
3. Gå tillbaka till texten med dina ”karaktärskompisar”:
a. Leta reda på er karaktär i texten.
b. Skriv ner allt du vet om karaktären.
c. Lär er att berätta om karaktären (vad/ varför/vem)(a-c 10- 15 min)
4. Välj ut en representant som ska till mitten (själva dramat).
5. Ha ett samtal i ringen där läraren leder samtalet.
a. Övriga sitter runtomkring.
b. Läraren/ ledaren kan kalla in en ”tvilling” om samtalet inte funkar.
c. Börja med den som har minst att säga. (a-c 15-20 min)

OBS! Viktigt att hålla sig till ämnet/ texten.
De första gångerna du genomför detta i en grupp kan de ha med anteckningarna som stöd men efterhand kan de gå fram utan texten som stöd. När sitting down drama är inarbetat hos eleverna kan även de ställa frågor.

Samtalsledaren: Lita på deltagarna men tänk ut frågor:
Hur tänkte du där?/ Varför gjorde du så/ som fördjupar förståelsen av texten.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s