Hem » Aktiviteter » Språkutveckla med Progressiv Brainstorming

Språkutveckla med Progressiv Brainstorming

Språkutvecklande aktiviteter, vad kan det vara? Här beskriver vi kort en av våra favoriter, progressiv brainstorming, som vi har hämtat från Pauline Gibbons bok ”Lyft språket Lyft tänkandet”. Aktiviteten passar för såväl små som stora elever och kan användas före, under tiden och efter. En progressiv brainstorming hjälper dig som lärare att få syn på vad eleverna redan kan, har förstått/missförstått eller helt saknar. Dessutom utvecklar eleverna sin förmåga att diskutera med varandra och samarbeta.
I korthet går övning till så här:
Dela in eleverna i grupper om fyra, fem elever.
Varje grupp har ett stort blädderblocksark och en penna. Varje grupp har ”sin” färg på pennan.
Eleverna ska nu i grupper besvara FRÅGAN som du ger dem
I gruppen skriver eleverna ner vad de vet/tycker (meningar, ord, begrepp,…)
Efter några minuter bryts aktiviteten och grupperna förflyttar sig till nästa grupps papper MEN tar med sig sin färgpenna.
På den andra gruppens papper skriver de ner vad de vet samt kommenterar det som redan skrivits.
Grupperna fortsätter att rotera tills man kommit tillbaka till sitt eget blad igen.
Varje grupp läser igenom och diskuterar det som står på deras papper. Håller de med/inte med etc…
Papprena sätts sedan upp och man går igenom det som står på varje papper. Alternativt är att sammanställa allt till ett dokument.

Här har vi progressiv brainstorming kring boken ”Turk och Ayla”
121213 011

121213 010

En tanke på “Språkutveckla med Progressiv Brainstorming

  1. Pingback: Från bok till recension | Språkutveckling med Duoab

Lämna en kommentar