Hem » Läsning » Med fokus på läsning

Med fokus på läsning

Idag har vi besökt Nyhemsskolan för att inspirera lärarna på Nyhem, Linehed och Östergård (4-5) till hur de kan fortsätta med sitt språkutvecklande arbete och speciellt arbetet med läsning.
En av frågorna vi diskuterade var: ”När är man läskunnig?” Inte helt lätt att svara på visade det sig. Några av funderingarna var:
Är en elev läskunnig om han kan läsa och har textförståelse på sitt modersmål men endast kan ljuda på svenska?
Är man läskunnig om man reflekterar över, analyserar och identifierar texter som man lyssnat till men p g a olika anledningar inte kan läsa själv?
Måste man kunna läsa alla typer av texter för att vara läskunnig?
I Stenssons bok ”Mellan raderna” beskrivs dessa fyra läsare:
Stumma läsare; saknar en medvetenhet om hur de tänker när de läser. De kan inte med ord uttrycka vad de gör när de läser. Här finns också läsare som förstår men inte kan sätta ord på sin förståelse.
Medvetna läsare; inser när de inte förstår, när förståelsen brutit samman. Men, de saknar strategier för att göra något åt det.
Strategiska läsare; använder olika tanke- och förståelsestrategier för att förstärka förståelsen och skapa kunskap. De vet hur de ska handskas med svårigheter och hur de ska reparera när förståelsen brutits.
Reflekterande läsare; är strategiska läsare och kan använda strategierna flexibelt beroende på vilka mål eller avsikter de har med sitt läsande. De reflekterar över sitt läsande
En utmaning för oss lärare att tillgodose alla elevers behov. Hur arbetar vi med att få alla elever att bli reflekterande läsare och hur utmanar vi de elever som når det reflekterande målet före sina klasskamrater?

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s