Hem » Aktiviteter » Från bok till recension del 1

Från bok till recension del 1

I svenska som andraspråksgruppen i år 7 (elever som är födda i Sverige till elever som endast varit här något år) har arbetet med skönlitteratur slagit väl ut och verkligen fångat eleverna. Denna termin har vi arbetat med Marcus Zusaks bok ”Fighting Spirit”. Här kommer en inblick i hur vi har arbetat med denna bok. Där alla trots olika förutsättningar läser samma bok och gör samma uppgifter genom samarbete och stöttning.

Precis som med alla andra skönlitterära böcker så har vi (jag) läst denna bok högt. Målet för detta arbete har varit att eleverna ska utveckla följande:

• formulera sig muntligt med underbyggda resonemang
  • formulera sig skriftligt med underbyggda resonemang
  • formulera sig i dialoglogg, dvs kommentera sina kamraters resonemang
  • sin kunskap om adjektiv och adverb
  • sin förmåga att skriva en bokrecension.

(Jag använder mycket sällan recension efter bokläsning utan detta är i stort sett den enda ”riktiga” recensionen de skriver i sva under 7-9)

Vi läser ungefär ett, två kapitel varje lektion vi träffas och bearbetar sedan dessa kapitel med t ex riktad skrivning, riktad målning, progressiv brainstorming. Till denna bok har vi även använt oss av dialoglogg en hel del för att framför allt visa på olika sätt att uttrycka saker och få förståelse för varandras tankar och åsikter. De ämnen frågorna, uppgifterna har handlat om är knutna till slutuppgiften bokrecension och har därför handlat mycket om karaktärer i boken, händelser och samhällsbeskrivning. Som en hjälp för att förstå miljön och ge eleverna bilder har vi läst faktatexter om och tittat på bilder från Australien. Som språkligt fokus har vi arbetat med adjektiv och adverb. Detta har vi lärt oss genom film (UR:s Grammatikbolaget”), traditionella genomgångar och övningar.

För att underlätta för eleverna att skapa förförståelse, repetera, ta igen om man varit borta har jag även skrivit om lektionsinnehållet på elevbloggen Ljungdahls Hörna.

I förra veckan läste vi ut boken och fortsatte vårt arbete med att gå igenom vad en bokrecension är och hur den kan se ut. Sedan fortsatte vi arbetet med att samla text inför slutuppgiften. Vi har sedan tidigare samlat på oss en karaktärsbeskrivning där personens egenskaper är kopplade med händelser i boken och en samhällssbeskrivning. Så som första uppgift efter utläsningen har vi arbetat med att få ihop en sammanfattning av boken. Vi började med att alla individuellt fick skriva ner tio meningar var om det viktigaste i boken. Sedan arbetade de i tregrupper och sammanförde sina meningar till sju nya. Dessa sju meningar skrev eleverna sedan upp på tavlan.

bild5

Jag sammanställde det till ett dokument och idag när vi träffades sammanställde vi de 28 meningar som det hade blivit  till två stycken sammanfattningar. Detta gjorde de i två grupper. När sammanfattnignarna var klara läste vi upp dem och redigerade meningarna tillsammans.

bild

Sammanfattning nr 1:

Boken ”Fighting Spirit” handlar om bröderna Cam och Rube som boxas olagligt. De boxas för att deras familj är fattig. Perry ger dem en utmaning för att boxas. Deras pappa knackar på folks dörrar för att söka jobb och de tycker bröderna är pinsamt. Rube vinner alla matcher och då blir Cam avundsjuk för att han vinner. Cam blir kär i Steph men hon gillar Rube. Deras föräldrar får veta att de boxas och tittar på deras boxningsmatch och då boxas bröderna mot varandra. Deras pappa som kallas för ”Mr Wolfe ” går till arbetslöshetskassan men familjen försöker för stopp på honom.

Sammanfattning 2:

Boken ”Fighting Spirit” handlar om Cam och Rube som är bröder och gillar att boxas. Deras pappa är arbetslös. Rube slog ner en kille sedan fick Perry höra talas om honom. Bröderna började boxas olagligt för pengar. Rube vinner alla sina boxningsmatcher, men Cam är dålig på att boxas och förlorade nästan alla sina matcher. Cam gillar Steph, men Steph gillar Rube. Något dåligt händer. Rube har bestämt sig för att sluta boxas efter säsongen.

Dessa sammanfattningar kan eleverna sedan välja att använda i sina bokrecensioner om de vill men det är också helt okej att skriva en ny. Som sista uppgift inför bokrecensionsskrivandet ska eleverna imorgon formulera budskap, tema och motiv till ”Fighting Spirit”.

Nästa vecka påbörjar vi arbetet med våra recensioner som i stort sett kommer att innebära att pussla ihop alla våra olika delar till en helhet. Som slutstation kommer vi att läsa upp recensionerna för varandra och diskutera vad som blev likt/olikt och hur det kan komma sig att samma bok kan beskrivas olika.

Annonser