Hem » Aktiviteter » Begreppet: Riktad skrivning

Begreppet: Riktad skrivning

I vårt arbete med att handleda kollegor i språkutvecklande arbetssätt har vi bl a introducerat begreppet ”riktad skrivning” (G. Molloy). Aktiviteten används flitigt bland lärarna på Östergårdsskolan och elever känner igen sig i aktiviteten oavsett ämne vilket skapar trygghet och struktur för framför allt våra nyanlända elever. Under en riktad skrivning utmanas alla elever och du kan svara utifrån den nivån du befinner dig på. Riktad skrivning går att använda i alla ämnen och ugår från en öppen fråga. Men vad innebär begreppet?

Riktad skrivning:Eleverna skriver i loggboken.
Börja med att datera och skriva ner frågan (öppen fråga).
Eleverna svarar på frågan under en viss tid.

Syfte:
Alla får en chans att tänka efter och synliggöra sina kunskaper. Du kan använda det för att skapa förförståelse, under tiden du arbetar och i slutet av ett arbetsområde (bedömningsverktyg). Du som lärare får syn på elevens tankar och kunskapsnivå. Elever delger varandra och alla lär sig av varandra (lärare och elever)

Efterarbete:
Eleverna redovisar svaren genom att t ex
Läsa svaren högt och läraren/eleverna ställer följdfrågor.
Läraren samlar in loggböckerna och tar ett till tre elevsvar som gruppen kan diskutera.
Läraren samlar in loggböckerna och kommenterar individuellt elevernas svar
Elevsvaren visas på kanon och innehåll, form, nyanser diskuteras utifrån exemplen..

Här har vår kollega Lotta beskrivit i sin blogg om hur hon arbetar med riktad skrivning i SO. http://mittflippadeklassrum.wordpress.com/2014/02/11/riktad-skrivning-vad-innebar-det/

Annons

En tanke på “Begreppet: Riktad skrivning

  1. Pingback: Från bok till recension | Språkutveckling med Duoab

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s