Hem » Verksamhetsbesök » Besök på Rinkebyskolan del 2

Besök på Rinkebyskolan del 2

Nästa lektion vi fick besöka var Ninas sva- lektion med 9A. Nina jobbar enligt cirkelmodellen och gruppen hade påbörjat ett arbete kring argumenterande texter och innan de fick prova sina vingar skulle de avsluta den gemensamma exempeltexten som de hade påbörjat lektionen innan. Texten handlade om något som ligger alla elever varmt om hjärtat- läxor. I detta fall om att de har för mycket läxor.

Klassens hemklassrum var tyvärr inte så inbjudande. Eleverna har bestämda platser och efter en kort presentation av besökarna, dvs oss, var det dags att börja. En grupp elever skulle till datasalen och börja skriva sina egna texter medan övriga satte sig nära tavlan. Nina hade frågat en elev om hon ville vara sekreterare och Nina kunde därmed fokusera på elevernas förslag och diskutera deras formuleringar.

Det som redan skrivits lästes högt och eleverna fick därefter komma med egna förslag på formuleringar. Eleverna var lite passiva och det berodde på att de var iakttagna av oss, men det var riktigt spännande att följa med i deras resonemang kring ordval, meningsbyggnad och argument! Nina hänvisade till en debattartikel de gjorde förra året och hon användede ämnesspecifika begrepp när hon diskuterade texten. Som i varje grupp, på varje skola, är eleverna mer eller mindre fokuserade- så även här. Några blev lite otåliga till slut. Exempeltexten blev inte klar och de skulle avsluta den vid nästa lektion.

Övriga elever från datasalen kallades in när lektionen närmade sig sitt slut och Nina avrundade lektionen genom att fråga hur det hade gått i datasalen och berätta vad de som var kvar i klassrummet hade gjort. Hon informerade även eleverna om vad som skulle hända nästa lektion, att de skulle skriva klart och att datum för inlämning av egen argumenterande text skulle bokas.

Efter att vi hade sagt hejdå till 9A följde vi med Nina till hennes lilla arbetsrum som hon delar med ett antal kollegor och vi fick ta del av ett arbete som hon gör med niorna med utgångspunkt i boken Maus av Art Spiegelman. Ett spännande arbete som hon delade med sig av och vi blev så klart sugna på att testa med våra elever också. Tack Nina för detta tips!
Därmed var det dags för lite SO med Kanar!

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s