Hem » Språkutveckling » Kamratrespons ett språkutvecklande verktyg

Kamratrespons ett språkutvecklande verktyg

I vårt arbete med att handleda och fortbilda våra kollegor får vi ofta frågan om vilka aktiviteter som är språkutvecklande. Svaret på frågan blir att det beror på hur man genomför aktivteten. Ibland måste man dessutom arbeta med aktiviteten många gånger för att den ska befästas och gynna elevernas språkutveckling. Kamratrespons är ett exempel i min svenska som andraspråksgrupp i nian som gått från att vara en lärarledd, inte så språkutvecklande aktivitet till en självgående språkutvecklande elevaktivitet. Vägen fram har varit lång och många gånger har jag känt att detta kommer aldrig att fungera.

När eleverna började sjuan startade vår resa med kamratrespons. Gruppkonstellationen var då ny där elever från två klasser blandades. Några elever är födda i Sverige, andra är ganska nyanlända. I sjuan arbetade vi mycket med grundtryggheten i gruppen. Det är okej att alla är olika. I klassrummet får man ställa alla frågor. Vi ska hjälpas åt för att nå så långt som möjligt i nian. Jag gav all respons men introducerade bedömningsmallar och visade på olika sätt att ge respons.

I åttan fortsatte vi vårt arbete. I åttan startade vi med ”two stars and a wish”, en enkel övning som alla klarar av oavsett hur trygg man känner sig i språket. Vi började också att arbeta med ”dialoglogg”, där eleverna får läsa och kommentera kompisens svar utifrån en frågeställning. I början höll eleverna mest med varandra men genom stöttande frågor utvecklades deras kommentarer i takt med att läsåret gick.

Nu är vi framme i nian och nu har det blommat ut i klassrummet. Det där som jag har tränat demm på ger nu resultat. I dialogloggarna ger de konstruktiv kritik (innehåll och språk), synliggör hur de tänker och ger tips till kompisen. I kamratbedömningen har vi gått från ”two stars and a wish” till att bedöma utifrån mallar, diskutera meningsbyggnad, dispostion, etc. Nu gör de jobbet som jag gjorde i sjuan. Det häftigaste är att eleverna tar till sig kompisens tips mer än mina tips. De lyssnar, funderar, diskuterar och finslipar. Jag går runt och lyssnar, svarar på frågor men eleverna gör allt jobb.

Kamratrespons har gått från att vara en mindre språkutvecklande lärarstyrd aktivitet till en språkutvecklande elevaktivitet. Eller som en av eleverna uttryckte det: ”Du har ju blivit sysslolös. Vi gör ju allt jobbet!”

kamratrespons 2

Kamratrespons

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s