Hem » Språkutveckling » Besök på Rinkebyskolan del 1

Besök på Rinkebyskolan del 1

rinkeby 1

Vårt studiebesök började kl 0830 tisdagen den 21/1 2014 på tunnelbanan i Stockholms centrum. Det var första gången för båda två att åka tunnelbana i huvudstaden men det gick hur smidigt som helst att hitta till rätt linje. Efter kort väntan kom tåget och vår resa till ett annat Stockholm började. Efter hållplats Vreten var det vi och fyra till kvar i vår vagn och väl på Rinkeby hållplats hoppade vi ut till en tom vänthall. Vi kom ut vid Rinkeby centrum och det första vi såg var en kebab- restaurang och mataffären. Vi gick en liten runda och såg ett fräscht område, ganska folktomt dock, förutom någon mamma som skulle lämna på dagis. Givetvis såg vi även symbolerna för förorten- parabolantennerna- som stack ut från de flesta balkongerna.
Vi togs emot i Rinkebyskolans foajé av en mycket trevlig svenska och engelska- lärare som lotsade oss genom smala korridorer till expeditionen. Inte lätt att hitta här inte; långa korridorer med trapphus som ledde både upp och ner i byggnaden, och överallt såg det likadant ut. Rätt likt vår skola faktiskt, men den kan vi ju. Mittemot expeditionen kunde man genom rutor se en stor hall med scen och riktiga strålkastare- en given plats för konserter och andra roliga tillställningar.
Vi möttes av biträdande rektorn som talade om för oss hur de hade lagt upp dagen. Vårt första besök var i en av tre mottagningsklasser med ledning av Ingrid, en rutinerad lärare som har jobbat på skolan i 25 år. Det märktes att Ingrid har arbetat med nyanlända länge, hon talade tydligt och långsamt på ett naturligt sätt. Eleverna presenterade sig. De flesta kom från Somalia och Syrien. Vi klarade presentationen galant. Några av dem hade börjat för någon månad sedan.
Därefter följde en diskussion kring varför man flyttar, som skulle skapa förförståelse kring ett nytt arbetsområde i SO. Ingrid antecknade inte bara det eleverna sa, utan gick även in på synonymer och motsatser samt använde olika färg på pennorna när hon skrev på whiteboarden för ökad tydlighet. Ibland kom någon elev in som hade varit och haft något praktiskt estetiskt ämne med sin klass. (Alla elever är kopplade till en klass som de läser vissa ämnen med.) Eleverna verkade vana, de tappade inte fokus utan fortsatte sitt arbete, och de som kom in försökte komma in så gott det gick. Det märktes att Ingrids klassrum var elevernas trygghet och hon hade tålamod att möta varje elev som kom in och ville ha ett papper eller ett schema, med ett leende! Det märktes att eleverna hade olika skolbakgrund och kunskap i svenska språket men Ingrid försökte lyfta varje elev och fick med sig alla. Ett lugnt och inbjudande klassrum som andades trygghet och värme lämnade vi efter en timme och begav oss till lärarrummet för en kopp kaffe!

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s