Hem » Nyanlända » På besök i verkligheten

På besök i verkligheten

I mitt nya jobb som verksamhetsutvecklare är det mycket skrivbordstänkande och lite mindre klassrumsarbete och därför är besöken jag gör ute i verksamheterna extra uppskattade av mig. I veckan hade jag bjudit in mig själv i en av förberedelseklasserna i kommunen med elever i år 1-3.

Redan i korridoren möttes jag av förberedelseklassens lärare F som väntade in och välkomnade mig och sina elever. I klassrummet hördes lugn musik och eleverna satt och pysslade med olika saker innan lektionen började. Vädret diskuterades specifikt med F eftersom det på tavlan stod att de skulle på promenad. En av eleverna hävdade bestämt att:

-Idag ska de regna. Det ska regna! Klockan 11.

IMG_0032IMG_0040

Klassrummets väggar var pyntade med begrepp, bilder och på tavlan stod dagens innehåll samt påminnelser om vad som skulle hända kommande dag. Två av eleverna var nästan helt nya och hade endast mött den svenska skolan i några veckor. Den genomgående känslan i klassrummet var trygghet. Eleverna var trygga i lärarens ledarskap, i lektionens struktur, i orden och bilderna som fanns runt omkring dem.  

  IMG_0037IMG_0038

Temat förberedelseklassen arbetade med för tillfället var trafik. Med hjälp av trafiktemat tränade eleverna sina förmågor. Eleverna pratade, skrev, ritade, rörde på sig när de tränade på sina begrepp, sitt språk och sina kunskaper. Begreppen upprepades och repeterades hela tiden och allas röster hördes.

IMG_0039

Tema Trafik

Eleverna hann förutom trafiktemat att leka ”Kungen” denna förmiddag. Kungen visade sig vara en kommunikativ övning där ord som eleverna arbetat med repeterades på ett lekfullt sätt. En mycket uppskattad aktivitet av eleverna och ett sätt för F att få koll på vilka ord som befästs hos eleverna och vilka som behövdes tränas ytterligare på.

IMG_0041

-Kan jag få en katt? -Varsågod! -Tack så mycket!

Det var med stor energi som jag lämnade eleverna vid lunchtid, kl 11. Jag något gladare än eleverna eftersom de konstaterade att det återigen var torsdag vilket betydde soppa i matsalen. Ingen höjdare för eleverna i förberedelseklassen. Och det var tur besöket gett mig energi för precis som eleven påpekat några timmar tidigare så regnade det!

Kommentera

