Hem » Svenska som andraspråk » Funderingar kring framgångsrik andraspråksundervisning

Funderingar kring framgångsrik andraspråksundervisning

I vårt arbete att sammanställa förra terminens skolbesök och intervjuer kring svenska som andraspråk i Halmstad Kommun diskuterade vi igår lärarens roll i undervisningen. När vi inför intervjuerna kategoriserade våra frågor blev de tre övergripande rubriker: organisation, elev och systematiskt kvalitetsarbete. När vi nu analyserar våra intervjuer och besök inser vi att rubriken elev är missvisande. Våra nya rubrik blev undervisning eftersom det är undervisningen som kommer eleven till godo och det är undervisningen som påverkar eleven. Vi har de eleverna vi har och kan inte ändra på dem, däremot kan undervisningen ändras så att den gynnar varje enskild elev.

Men hur är det med undervisningen. Vilka faktorer bidrar till att undervisningen blir framgångsrik? Jim Cummins har skrivit om hans sätt att se på det i texten ”Andraspråksundervisning för skolframgång- modell för utveckling av skolans språkpolicy” I texten ger han exempel från Kanada som idag har blivit verklighet i Halmstad. Halmstad är en kommun som under de senaste året tagit emot många nyanlända. På ett år har flera mottagningsklasser startat och de flesta av våra skolor tar idag emot nyanlända elever. I och med detta ändras kraven på alla i skolans värld. Vi måste förändra vårt sätt att tänka. Skolan idag är inte bara ett ställe där eleverna lär sig saker utan skolan måste också anpassa sig efter nya demografiska och sociala förhållanden. Cummins skriver: ”Så länge det inte finns någon heltäckande policy för hur frågor rörande språk och social mångfald ska hanteras kommer man i skolorna generellt att ansa att undervisningen av andraspråkselever primärt är en uppgift bara för lärare i svenska som andraspråk” Till viss del är det så i våra skolor i Halmstad men genom att skolor arbetar mer språkutvecklande med förmågorna i fokus mer och mer så har de flesta lärarna förstått att även deras undervisning är viktig för andraspråkselevernas tillägnande av sitt nya språk. Problemet är att det tar tid för alla att bli trygga i saker som är nya, att se förändringens positiva effekter och våga ompröva gamla beslut, metoder, tankar.

Men hur ska man tänka kring undervisningen för att den ska bli så framgångsrik som möjligt för varje andraspråkselev? Jag är övertygad om att den absolut viktigaste faktorn för elevens framgång är läraren. Cummins skriver: ”Med andra ord är strategier och arbetsformer endast effektiva när lärare och elev byggt upp en relation präglad av respekt och bekräftelse, när eleverna känner sig välkomna in i inlärningsgemenskapen och stöttade i den oerhörda ansträngning som det innebär att komma ikapp studiemässigt, och när eleverna känner att deras lärare tror på dem och förväntar sig att de ska lyckas i skolan och livet.” Svenska som andraspråksläraren har en otroligt viktigt roll för andraspråkseleverna i deras väg in i det nya livet i Sverige.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s