Hem » Aktiviteter » Nu har de imponerat igen… Om muntliga redovisningar

Nu har de imponerat igen… Om muntliga redovisningar

Sista arbetsområdet för terminen är nu avslutat. Jag bestämde mig för att genomföra samma uppgift fast på olika nivåer i alla mina tre SvAgrupper; muntliga redovisningar.

Muntliga redovisningar väcker alltid  reaktioner hos alla. Några få älskar det, några tycker att det är helt ok och några får stora skälvan bara de hör ordet. Även jag som lärare har många tankar om muntliga redovisningar och speciellt hur man ska inspirera eleverna till att göra intressanta redovisningar. Som hjälpmedel till de muntliga redovisningarna valde jag att de skulle göra en presentation i programmet google presentation. Detta eftersom skolan har klassuppsättningar av chromebooks och för att eleverna kan komma åt sina presentationer hemifrån.

Eleverna i år sex fick uppgiften att presentera en känd person i ord och bild

Eleverna i år åtta fick välja mellan känd person/plats eller att beskriva sin praktikplats i ord och bild

Eleverna i år nio fick beskriva sin framtid om 15 år. Förutom ord och bild skulle de även försöka få med musik på något sätt.

Vilka redovisningar det blev! Jag är framför allt imponerad av tre saker!

  1. Alla eleverna redovisade högt inför sina klasskompisar. Egentligen inget märkvärdigt alls men med elever med väldigt olika behov och bakgrunfd så måste jag ändå tillåta mig att bli imponerad. Min sexa var den klass som jag trodde skulle lösa detta bäst med tanke på att de är mina mentorselever och jag känner dem otroligt bra. Gruppen är mycket trygg och arbetsklimatet är gynnsamt. Alla hjälps åt. I år åtta däremot är arbetsklimatet mycket hårdare och spridningen av elevernas kunskaper och hur länge de varit i Sverige mycket större och mer markant. I år åtta är en tredjedel av eleverna födda i Sverige, en tredjedel har varit här några år och en tredjedel är helt nyanlända. Dessutom varierar de nyanlända elevernas kunskaper stort. Förutom variationen i kunskaper och motivation är gruppen i år åtta en tuff grupp rent socialt. Det är mycket maktkamp som hela tiden pågår och många är rädda för att blotta sin okunskap. På något sätt lyckades vi komma ifrån all prestige och nervositet i denna grupp. Kanske berodde det på att vi vid lottdragningen om vem som skulle redovisa fick upp de ”nyaste” elevernas namn först. En av eleverna har endast varit i klass i tre veckor men hon gick ändå fram och redovisade. Kanske var det hon som visade vägen för de andra och visade att det går bara man vill. De elever som var mest tveksamma till att redovisa var de som är födda i Sverige… I år nio levererade eleverna fantastiska redovisningar och de allra flesta presterade över sin nivå. Mest imponerad i nian blev jag av en av killarna som tydligt visat att han inte gillar någon muntlig aktivtet över huvudtaget. Vid en tidigare muntlig redovisning läste han innantill på sitt papper och redovisningen var allt annat än bra trots en fantastisk powerpoint. Inför denna, När det var hans tur gick han fram till tavlan, vände tillbaka till sin bänk, tog sin lapp med antecknignar. Mina tankar var ”oh nej, nu ska han läsa innantill…”. Han började prata och allt bara släppte. Han tog stöd av sin fantastiska google presentation och levererade en fantastisk redovisning med ett ledigt och avslappnat språk. Den redovisningen gav rysningar över hela kroppen!
  2. Elevernas sätt att kombinera text och bild och i vissa fall ljud. Inför förberedelserna pratade vi mycket om syftet med att använda googlepresentation. Hur mycket text ska finnas med? Hur använder man bilder? Eleverna är duktiga på det här med bilder. Det märktes att de är vana att läsa och tolka bilder.
  3. Utvärderingarna av redovisningarna. Vi gjorde två typer av utvärderingar: en i direkt anslutning till redovisningen coh en när alla var klara. Den första utvärderingen gjordes av klasskompisarna muntligt med fokus på vad som var bra och tips på vad som kunde bli bättre till nästa gång. Den andra gjordes individuellt skriftligt med fokus på sin egen insats men också vilken redovisning som de tyckte var bäst. Det var häftigt att lyssna till eleverna när de gav varandra respons. Oavsett person, språkliga kunskaper, kvalité på redovisningen så lyfte man varandra. När de skulle tipsa varandra var det relevanta tips, tips som jag också tänkte på. De skriftliga redovisnignarna avslutades med frågan om vem de tyckte hade gjort den bästa redovisningen. Här förväntade jag mig att eleven skulle berömma sin kompis mest. Men oj vad fel jag hade. Eleverna lyfte olika elevers redovisningar. En av mina ”tuffaste” killar i åttan hyllade den nyanlända tjejen som endast deltagit i tre veckor. Det är stort!

Återigen har mina elever överträffat mina förväntningar! Återigen har de visat hur mycket de kan. Det är sådana här tillfällen som gör att jobbet känns så mycket lättare. Det är sådana här tillfällen som är belöningen för allt jobb jag och mina elever lägger ner. Mina nior skickar jag nu med självförtroende och självkänsla vidare till gymnasiet. De vet att de kan! Mina sexor fortsätter jag att utmana och funderar över hur långt den gruppen kan ta sig kunskapsmässigt. Jag har aldrig undervisat en sexa med så stor iver till att lära sig och ta till sig kunskap. Mina åttors insats lägger jag i påminnelseasken. Den gruppen är min stora utmaning. Men för varje sak vi tillsammans klarar av så växer vi. VI har ett år till på oss att utveckla och fördjupa kunskaperna. Förhoppningsvis sitter jag här om ett år och inser att fastän den gruppens resa varit tuff så nådde vi ändå fram till slut.

Kommentera

