Hem » Aktiviteter » Från bok till recension del 2

Från bok till recension del 2

Precis lagom till påsklovet blev sjuorna klara med sina bokrecensioner till ”Fighting Spirit”. I gruppen finns som sagt nyanlända elever, elever som varit här i några år och elever som är födda i Sverige. Strukturen för bokrecensionen var följande:
april 14 025

Här är tre av recensionerna. Eleverna har självständigt utifrån stöttning skrivit sina texter. De har korrigerat sina texter med hjälp av kompisar. Det enda jag har ändrat vid inskrivningen här på bloggen är ändelser som blivit fel eller fallit bort. Eleverna som bidrar med sina recensioner har romani, arabiska och vietnamesiska som modersmål.

Recension nr 1:
Boken jag har läst heter ”Fighting Spirit”.
Författaren heter Markus Zusak
Förlaget heter B. Wahlström.
Den handlar om att familjen Wolfe har blivit fattiga och pappan är arbetslös. Bokens karaktärer är mamma, pappa, Rube, Cameron och Sarah. Rube och Cameron älskar att boxas. Eftersom pappan är arbetslös och inte kan hitta något jobb så har Rube bestämt sig att boxas olagligt och tjäna pengar åt familjen.
Temat på boken är familj. Varför jag tycker så är för att Rube försöker hjälpa sin familj och riskerar sitt liv för sin familj så att dom mår bra och har det bra. Han slåss för att få pengar.
En av bokens huvudpersoner är Rube. Rube är en kille som gillar att slåss. Han är lite brun och har ljusgröna ögon och har brunt hår. Rube är jättegodhjärtad människa och omtänksam. Varför Rube är godhjärtad människa är för att han vill hjälpa sin familj, för dom är fattiga och då tänkte Rube slåss helt olagligt. Man fick inte slåss olagligt men han gjorde det ändå för han ville se sin familj glad och tjäna pengar så att de blir rika igen. Och när de retade Sarah, hans syster, att hon låg runt och var full så hoppade Rube på och slogs för att han tar hand om sin familj och vill inget illa om dem.
Boken utspelas i Australien i en liten stad nära Sydney 2010 i en liten by där vägarna är helt raka och många lövträd. Mitt i lövträden finns det stora hus och husen är moderna. Staden ligger nära havet.
Jag har lärt mig om att när våran familj har det svårt så ska vi hjälpa dem. Och att jag har lärt mig mycket om fattigdom. Och sen hur familjen har det när de är fattiga. Jag tycker inte att man ska ge upp utan kämpa vidare för det har Rube gjort. Han fortsatte att slåss för att tjäna pengar och göra sin familj glad.
Jag tycker att boken var bra och att man förstod mycket. Den var intressant att läsa.

Bokrecension nr 2:
Titel: ”Fighting Spirit”
Författare: Marcus Zusak
Bokens förlag: Wahlströms
Boken handlar om två bröder som heter Cam och Rube som gillar att boxas. Deras pappa är arbetslös och mamman har två jobb men familjen lever ändå fattigt. Bröderna börjar delta i olagliga boxningsmatcher för att vinna pengar. Rube vinner alla boxningsmatcher och då blir hans bror Cam avundsjuk. Cam blir avundsjuk för att han är inte så bra på boxning och han förlorade nästan alla sina matcher.
Temat för boken är pengar. Detta tycker jag eftersom de boxas för pengar, pappan knackar på grannarnas dörrar för att få jobb och pengar, mamman har två jobb för att tjäna pengar, familjen har problem med pengar och bröderna tävlar i hundkapplöpningslopp för att vinna pengar.
En av huvudpersonerna är Rube. Rube är kort, har ljust hår, är stark, modig och ej feg. Han är modig för han ställer upp för sin familj och börjar boxas för pengar. Han är stark för en kille i hans skola retade hans syster då slog Rube ner killen och han vann sin första boxningsmatch.
Boken utspelar sig nära Sydney. Jag tror det är en stor stad och fullt med bilar. Det är långa vägar som är smala. Bredvid vägen finns det villor som är stora och moderna.
Budskapet i boken är att vi inte ska förlora våra jobb. Jag tycker s därför att vi ska kunna hjälpa vår familj och inte leva fattigt. Jag tänker så för att pappan förlorade sitt jobb i boken.
Jag tycker att boken var bra, sorglig och underbar. Det som var bra i boken var att bröderna ställde upp för sin familj och började boxas för pengar. Den passar som högläsningsbok.

Bokrecension nr 3:
Boken jag har läst heter ”Fighting Spirit” och är skriven av Markus Zusak, en australiensisk författare. Förlaget är B. Wahlströms.
Boken handlar om en fattig familj som bor nära staden Sydney, Australien. Cameron och Rube är bröder. De ser sina föräldrar diskutera varje kväll om pengar då bestämmer Rube och Cameron sif för att börja boxas olagligt.
Jag tycker att temat är boxning för att Rube och Cameron boxar olagligt för att tjäna pengar till deras familj. De ska få pengar om de vinner boxningsmatcherna. Rube är mycket bra på att boxas och vinner alla matcher. Men Cameron är inte bra på att boxas då blir Cameron avundsjuk på sin bror. Rube och Cameron säger till sina föräldrar, Mr och Mrs Wolfe att de boxade olagligt och att de ska sluta efter finalen.
Huvudpersonerna i boken är Cameron, lillebror, Rube, storebror, Mr Wolfe, far, Perry, den mannen som hjälpte Cam och Rube att boxas olagligt. Cam och Rube har en storebror som heter Steve och en storasyster som heter Sarah. Steph är en fin tjej som gillar Rube för att Rube är jättesnygg men Cam gillar Steph. Det händer många saker efter det.
Boken utspelar sig i en stad utanför Sydney. Helensburgh är helt motsats till Sydney. Sydney är en vacker stad med många stora skyskrapor och populärt Opera Hus. Men Helensburgh är en lite gammal stad, där det är många gamla tåg, tunnlar och fina hav.
Jag tycker att boken är lättläst och lätt att förstå. Författaren skriver enkelt och berättar direkt. Alla kapitel är korta, bara två eller tre sidor per kapitel. En sak jag gillar mest är slutet på varje kapitel när Cam och Rube lägger sig i sängen och pratar med varandra om vad som hände den dagen.
Jag tror att författaren vill att läsarna ska se hur en fattig familj lever, hur de kan tjäna pengar och hur det känns om man boxas olagligt. Jag har lärt mig mycket från boken. Jag tror att både tjejer och killar ska tycka om boken. Mitt betyg är ¤¤¤¤

Tänk så olika det kan bli även om man läst och diskuterat samma bok. Hoppas att recensionerna kan inspirera dig till läsning eller till recensionsskrivande.

Kommentera

