Hem » Språkutveckling » Att använda rätt begrepp

Att använda rätt begrepp

Vår blogg handlar om språkutveckling, flerspråkighet och SvA. Men när vi träffar på något som upprör oss då kan vi inte låta bli att kommentera det. Detta har nu hänt efter att vi lyssnade på detta radioinslag igår eftermiddag.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1646&artikel=5822811#disqus_thread

 

I arbetet med elever är vi väldigt noga med att använda rätt begrepp även om ordet är komplext, svårt att uttala, helt okänt. Vi har höga förväntningar på eleverna och tror på deras förmåga att ta till sig nya begrepp, med hjälp av stöttning och förklaringar.

Tyvärr är det inte alltid detta som eleverna sen möter i samhället. Inte ens vi vuxna förväntas förstå vedertagna begrepp. I programmet pratas det om svenska 2 ( för övrigt en kurs på gymnasiet) och att eleverna har detta för att de behöver hjälp med svenskan. De intervjuade beskriver en bild som, tyvärr, antagligen stämmer på en del håll och inslaget bygger på skolinspektionens granskning från 2008 men genom att beskriva ämnet som man gör i inslaget så sänker man allt som har med ämnet att göra. Även den mest fungerande organisationen får sig en släng och ifrågasätts.

Det mest upprörande var de kommentarssvar som lämnades om anledningen till varför ämnet kallades sv2 i inslaget. Det var också av den anledningen som vi idag kontaktade journalisten som gjort inslaget.Tyvärr fick vi i princip samma svar som redan stod i kommentarssvaren. Vi och journalisten är överens om att svenska som andraspråk är ett komplext ämne. Vi anser att genom tydliga kopplingar till bl a andraspråksforskning kan man förklara ämnet för gemene man, elev medan journalisten anser att just p g a ämnets komplexitet så är det ” inte möjligt att förklara exakt vad det är för ämne.”

Kanske är vår upprördhet att göra en höna av en fjäder, men det är just sådana här små saker som bidrar till förvirring, okunskap, negativism till ämnet svenska som andraspråk. Förhoppningsvis leder vårt mejlande till att nästa gång begrepp ska användas så används rätt begrepp och förväntningarna på mottagarna är högre än de var i gårdagens inslag. För precis som att vi lärare ska vara professionella och använda ett professionellt språk så måste vi förvänta oss att journalister ( och andra yrkeskategorier) är professionella och använder de rätta begreppen.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s