Hem » Aktiviteter » Framgångsrik andraspråksundervisning

Framgångsrik andraspråksundervisning

I skolverkets skrift ”Greppa Språket” kan man läsa om följande framgångsfaktorer i andraspråksundervisningen. Det är forskarna Meltzer och Hamann som utifrån den senaste forskningen i USA och Kanada sammanfattat det så här:
Läraren betonar läsning och skrivning.
Läraren betonar muntlig framställning, lyssnande och visualisering.
Läraren betonar tankemässigt krävande uppgifter.
Läraren känner till och kan analysera språket i sitt ämne.
Läraren fokuserar på en medveten utveckling av ordförrådet i ämnet.
Läraren förstår vilka texter som är ämnestypiska och vad som kännetecknar dem.
Läraren undervisar om vad som utmärker olika texter i ämnet och också om olika lärandestrategier, och använder olika typer av formativ bedömning av elevernas prestationer.
Läraren skapar en elevcentrerad klassrumsmiljö.

20140317-204956.jpg

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s