Temat för dagens nätverksträff är ”välja och använda språkliga strategier”. Träffen inleddes med följande fråga:
Vilka språkliga strategier i sva undervisar du i?
Här är en sammanfattning av det som framkom:
• Träna eleverna på att fråga
• Slå upp
• Ta hjälp av kontexten, sammanhanget
• Våga chansa
• Kamratstöd; utnyttja elevernas starka sidor och låt dem lära av varandra
• IKT som stöd
• Samarbetsövningar, lära ut till varandra
• Litteratur; diskutera, berätta, ordkunskap (slå upp, enskilt, grupp)
• Kommunicera muntligt, skriftligt, med gester, mimik
• Skriva: tex återgivande texter: ledord på tavlan (först, sedan, till slut, jag tycker… vem, vad osv), modeller, exempeltexter, plocka isär, hur ser texterna ut?, Hur skriver man dem?
• Fyra förmågorna: utgå från detta när man övar strategier
• Skriva: hur går man vidare om man fastnar? Säg det muntligt först- be dem skriva sedan…
• ”Fusk”: lära att det är tillåtet att hämta stöd från hjälpmedel, kompisar, lärare
• Våga tänka högt innan du skriver (vänd och vrid på orden, formuleringarna)
• Läsa högt
• Ge inte upp
• Läraren ger följdfrågor
• Ge tid; tystnad är bra- tvingar eleverna att tänka
Även vilka strategier en lärare ska använda sig av kom upp:
• tala tydligt i lugnt tempo
• artikulera
• gestikulera
• använd bilder
• skapa ett stöttande klimat