Hem » Språkutveckling » Språkutveckling på ÖG

Språkutveckling på ÖG

Sedan hösten 2012 har vi handlett kollegor på Östergårdsskolan i språkutvecklande arbetssätt. För tillfället har vi 14 kollegor som ingår i olika grupper. I måndags hade vi en träff där vi diskuterade effekterna av språkutveckling och hur det språkutvecklande arbetet ser ut i olika klassrum. Vid träffen kom vi bla fram till att ett språkutvecklande arbetssätt har gett positiva effekter på alla elever och att man också som lärare har fått ökad förståelse för språkets inverkan på elevers resultat.
Hur ser arbetet ut i klassrummet? Här är ett axplock från det lärarna berättade om: Riktad skrivning, öppna frågor, EPA (enskilt, par, alla), begreppsträd, mallar, förförståelse, startuppgifter.
Det ska bli fortsatt spännande att följa våra kollegor i deras fortsatta arbete och se vilka ringar på vattnet det ger. En ny utmaning är nu att koppla ihop språkutveckling med övriga fokusområden som skolan har och visa på hur allt sitter ihop med varandra.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s